Videre til indhold
Du er her: Forside » Artikler Om Ure » Claus Damkjer's tur til Omega i februar 2007

Claus Damkjer's tur til Omega i februar 2007

Omega introducerer de nye Hour Vision modeller for deres forhandlere.

I det tidlige forår 2007 havde Omega valgt at invitere repræsentanter fra 20 udvalgte forhandlere i Danmark med på en eksklusiv tur rundt på besøg hos Omega i Schweiz. Hos Uhrmageriet havde vi valgt at lade Claus Damkjer tage med på turen, og her følger nogle indtryk og billeder fra syden til almindelig underholdning og generel orientering.

Claus Damkjer beretter:

Turen havde det primære formål at præsentere Omega's største nyhed i mange år: Deres nye ur serie, Hour Vision, med deres eget nyudviklede in-house urværk. Desuden blev der mulighed for at se en lille del af Omega's hovedafdeling i Biel, samt for at besøge to af Omega's flagskibsbutikker i henholdsvis Genéve og Zürich.

Tirsdag den 20. februar ankom vi til Genéve lidt over 11.00 og efter frokosten besøgte vi Omega's seneste flagskibsbutik, der netop var åbnet på 'Rue du Rhöne', hovedgaden i Genéve.

Derefter så vi Swatch Group's nye udstillingscenter: Cité du Temps, hvor vi blandt andet fik de første indtryk af Hour Vision uret i form af en specialudstilling. Udstillingscenteret er åbent for alle og er bestemt et besøg værd hvis man kommer på de kanter.

Efter overnatning i Biel ankom vi tidligt onsdag til Omega's hovedkvarter i Biel. Her så vi på forskellige nye produkter og udstillingsmaterialer og fik derefter en grundig introduktion til Hour Vision modellerne. Hour Vision er en ny grundmodel i De Ville serien, hvor Omega introducerer en række spændende nyheder i samme ur.

Urkassen på Hour Vision laves i enten stål eller 18kt guld. Den er konstrueret som en sandwich med en frontring med "horn" i metal, en bund i metal med indlagt safirglas, og ind imellem dem selve kassen i massivt safirglas! Dette betyder at man kan se værket gennem siden af urkassen hele vejen rundt, samt selvfølgelig på traditionel vis gennem bunden af uret.

Men den vigtigste nyhed for mig som urmager var selve værket. Hour Vision er udstyret med det nyudviklede værk kaliber 8500 eller 8501. Kaliber 8500 er udviklet gennem de seneste 7 år og er det første nyudviklede ægte Omega værk siden 1970'erne! Det betyder at Omega igen rykker op i superligaen iblandt urproducenter med egne værkkonstruktioner og værkproduktion. Alle Omega's nuværende modeller har værker, der er tilpasset til Omega og produceret på forskellige fabrikker under hovedkoncernen Swatch Group.

Kaliber 8500 er anderledes end de andre kendte Omega værker på flere områder. For det første har værket selvfølgelig Co-Axial gang, som Omega efterhånden har indført i de fleste af deres modeller med mekaniske værker. Derudover har det to fjederhuse, hvilket giver flere fordele: Den første er en længere gangreserve (60 timer). Vigtigere giver de to fjederhuse en mere jævn fordeling af fjederkraften over hele gangperioden, hvilket giver en mere præcis gang altså bedre kronometer data.

Værket findes i dag i to varianter: Grundkaliberen 8500 har rhodinerede værkplader og sorte(!) skruer, som sammen med de røde rubinlejer og røde indlæg i graveringen giver et meget stilrent og nærmest monochromt design. Denne version gør sig godt i urene med stålkasse, hvor denne kaliber benyttes.

Kaliber 8501 er magen til 8500 bortset fra at automatikrotoren og den dobbelte balance bro er lavet i masivt 18kt. rødguld. Dette værk bruges kun i guld udgaven af Hour Vision.

Der er andre varianter af kaliber 8500 under udvikling. Næste år kommer en dameudgave, og i 2010 skulle der komme et nyt kronograf værk baseret på kaliber 8500.

Hour Vision lanceres i første omgang i 8 varianter: Kasse i stål eller 18 kt. guld, lys eller mørk skive samt lænke eller rem er de grundlæggende valgmuligheder. Et stål ur med krokodillerem kommer til at koste ca. 35.000,- og med lænke ca. 39.000,-. Guldmodellen med krokodillerem ca. 85.000,- dkr. Vi vil i løbet af foråret få både modeller i guld og stål på lager, og nærmere information følger selvfølgelig når vi når så langt.

Efter introduktionen til Hour Vision så vi en lille del af produktionen hos Omega.

Derefter gik turen videre til Zürich. På Bahnhofstrasse i Zürich så vi Omega's første flagskibsbutik, åbnet i 2001. Den er noget mindre end den i Genéve, men har alligevel over 1900 stk. Omega ure på lager!

På grund af den danske vinter's første (og eneste) snestorm fik vi ufrivilligt en ekstra dag i Zürich, hvor der blev tid til en lille rundtur på søen. I Schweiz var temperaturen 15-18 grader, solskin og vindstille. En tak skal lyde til Omega for en god og informativ tur med godt selskab af gode kolleger.


Tilbage til oversigten for baggrundsartikler.

Oprettet af vw
Sidst opdateret 2007-03-13 15:19