Videre til indhold
Du er her: Forside » Værkstedet

Reparation og service af Deres ur hos Uhrmageriet

Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted
På denne side:

Hvorfor vores kunder vælger Uhrmageriets værksted

Hos Uhrmageriet er vores interesse for Dem ikke begrænset til den situation, hvor De har købt et ur og er ude af døren igen. Vi har det som vores nok højeste prioritet på alle måder at hjælpe Dem med at få den størst mulige fornøjelse af Deres ure og dette helst i længst mulig tid.

Vi håber og tror på at vores hjemmeside nærmest oser af vores interesse for ure. Har De allerede købt et ur hos os, så vil De vide at vi næsten hellere vil give for mange end for få informationer om Deres nye (eller vintage) ur. Ikke nok med at De sikkert har fået baggrundshistorierne og insider detaljerne om teknikken, vi har også forsøgt at give Dem den information De skal bruge for på bedste måde at kunne holde netop Deres ur ved lige. Med korrekt vedligeholdelse burde et ur af høj kvalitet kunne holde i årtier eller længere.

Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

De fleste har nok hørt en historie om bilejeren, som ignorerer den røde advarselslampe på instrumentpanelet. Et par hundrede kilometers kørsel senere står motoren af med en totalskade pga. en olielækage, som forsikringen og fabrikantens garantier ikke dækker.

På samme måde er det med ure, uanset type og fabrikat. I lighed med alle andre mekaniske og elektroniske konstruktioner skal de holdes ved lige ved regelmæssig kontrol, service, udskiftning af olie, pakninger og andre sliddele samt eventuel reparation. Kun på den måde kan man sikre at urene holder i så lang tid som kunderne har forventninger om.

Et mekanisk urværk kan som hovedreget *ikke* holde til at man venter med service indtil det går i stå at sig selv! Den efterfølgende reparation bliver blot endnu dyrere pga. behovet for yderligere reservedele. Nu er De advaret. Vi mener det. Seriøst.

Hos Uhrmageriet er en meget vigtig del af vores kundeservice derfor vores værksted. Som autoriseret service center for Omega og mange andre mærker kan vi tilbyde kontrol, service og reparation af både quartz/elektriske samt mekaniske ure, inklusive ældre lommeure.

Bemærk venligst at vi under ingen omstændigheder vil påtage os selv de mindste opgaver på hverken mærkevare kopier eller falske ure.

Åben og ærlig rådgivning
Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

Når vi i samråd med kunden planlægger en service eller reparation, er de emner vi bl.a. kan komme ind på:

  • Individuel rådgivning om forebyggelse.

Hvordan bør netop dette ur behandles i fremtiden, så kunden får maksimal glæde af og mindst muligt bøvl med uret? Der er store forskelle i hvordan og hvornår ure bør checkes. Dette afhænger bl.a. af urets brug, om der er tale om et ur med mekanisk eller quartz værk, urets alder, præcist hvilket værk der sidder i uret, eventuel vandbeskyttelse, kassens konstruktion oma.

  • Afvisning af håbløse tilfælde.

I princippet kan alle mekaniske ure repareres, men i praksis er der naturligvis visse begrænsninger. Det sker derfor at vi afviser at reparere et ur, eller overhovedet at gøre noget ved det. Hvis urets stand eller specielt konstruktionen er så ringe at det ville være håbløst at gå i gang med, så ville det være misbrug af vores kunders tillid hvis vi gik i gang med en reparation.

En anden måde at sige det på er at vi giver to års garanti på alt arbejde udført på vores værksted. Hvis vi derfor ikke med stor sandsynlighed tror at vi kan få et ur til at gå pålideligt i mindst to år, så vil vi ikke påtage os arbejdet.

Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

Der er også problemet med reservedele. Det er bestemt ikke alle ur mærker, som man uden videre kan skaffe reservedele til. Urværker bliver slidt, og før eller siden skal man på jagt efter kritiske komponenter. Heldigvis er situationen meget god specielt med hensyn til Omega, hvor vi har adgang til et meget stort lager af deres dele. Ikke alting, men det meste. Det er også præcist derfor at vi hovedsageligt koncentrerer os om Omega, når talen er om vintage ure: Det er det ur mærke, som vi føler vi bedst vil kunne yde en ordentlig service på i årene som kommer.

Faktisk er det sådan, at et urs levealder mest begrænses af adgangen til reservedele. Dette bliver mere kritisk efterhånden som uret bliver ældre, og på et tidspunkt bliver det meget svært at skaffe de korrekte dele. I princippet kan man lave nye reservedele i hånden, og dette er også noget vi påtager os i specielle tilfælde. Pga. tidsforbruget er det dog oftest en alt for dyr løsning til de mere almindelige ure. Vi gør det mest, hvor der er tale om helt specielle samlerobjekter, hvor prisen for en reparation er af mindre betydning.

  • Ingen halve serviceringer eller reparationer.

En af de situationer, som vi kommer ud for, er når vores kunder beder om en 'lille' reparation. Dvs. de vil gerne nøjes med at få kigget på en enkelt kritisk detalje, når uret i øvrigt står over for at skulle have en fuld service.

Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

Hvis der er tale om at arbejde med et delvist adskilt værk, så vil vi afvise det uden videre. Vi har tidligere i misforstået iver efter betingelsesløst at give kunderne hvad de bad om arbejdet på enkelte detaljer i et urværk. Som hovedregel med et forudsigeligt resultat: Vi kommer alligevel til at give uret det store eftersyn inden for meget kort tid.

Når først et ellers velfungerende urværk begynder at give problemer, så hjælper det ganske enkelt ikke at lave lidt fusk arbejde efterhånden som problemerne melder sig. Er smøringen først mangelfuld, så giver det ofte nogle forudsigelige problemer. Men ordner man dem, kommer de næste knuder lige rundt om hjørnet.

  • Renovering af urskive.

En mulighed vi benytter af og til når en urskive er meget medtaget af fugt, ælde eller oxydering, er at lade den renovere. Efter aftale sender vi skiven til et specialist firma, som først tager timemarkørerne og andre påsatte detaljer af, laver lakeringen og eventuelle mønstre på ny og til sidst monterer smådelene igen. Vi er heldige og har fundet en god leverandør til dette arbejde, som leverer meget overbevisende resultater.

  • Opfriskning af urkassen og lænke/rem.

Ved et ur med rem vælger kunden oftest at der skal monteres en ny. Selv de bedste læderremme har begrænset holdbarhed og bliver med tiden ret kedelige.

Hvad kunden foretrækker der skal ske med kasse og eventuel lænke er meget individuelt. Som det mindste skiller vi kassen fra lænken og renser dem i ultralydsbad, hvilket i sig selv ofte giver en stor forbedring i udseendet af metallet. Spørgsmålet er så hvad der skal gøres ved de småridser og slidte flader, som med tiden uværgeligt dukker op på selv de bedste ståloverflader.

Nogle værksteder, specielt de som er autoriseret Rolex forhandler, vælger her systematisk at slibe og polere kasse og lænke i en grad, så uret så vidt overhovedet muligt fremstår som nyt.

Det gør vi hos Uhrmageriet kun efter udtrykkelig aftale med kunden. Problemet ved at polere og slibe metallet til alle ridser er væk er, at man som regel fjerner alt for meget metal ved denne meget voldsomme behandling, indtil flere tiendedele millimeter. Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig hvad som sker med en urkasse eller lænke, når uret har fået den behandling et par gange: Skarpe kanter 'brækker', formen på kassen kan ændres og lænken risikerer at blive ret leddeløs.

Vores foretrukne metode er en mild efterbehandling, hvor kun de værste skader udbedres, og det måske kun delvist. Reelt set er det lidt formålsløst at få uret til at ligne et nyt, da de fine ridser alligevel kommer igen i løbet af forholdsvis kort tid. Some tider vælger vi at adskille fx. lænker i deres enkeltdele, så de blanke overflader kan poleres særskilt fra de slebne områder. Igen skal mulighederne overvejes sammen med kunden.

Som et yderligtgående eksempel på hvordan vi arbejder i samråd med kunden kan nævnes en situation, hvor en lidt ældre Omega Speedmaster Reduced var blevet indleveret til værkstedet:

I dette tilfælde havde flere urmagere tilsyneladende haft fat i uret uden at kunne få det til at virke ordentligt. Vi kiggede på sagen og måtte konstatere at ja, værket havde seriøse problemer. I denne situation kunne vi have valgt at flå kunden for den tid det ville tage os at reparere og justere værket, det ville ikke have været billigt.

Efter at have snakket med kunden om mulighederne, blev vi enige om simpelthen at udskifte hele værket med et nyt eksemplar, købt fra Omega til formålet. Billederne viser udskiftningsværket, en Omega kaliber 3220. At skifte værket er en ekstrem mulighed, som ikke altid er praktisk mulig, økonomisk forsvarlig eller overhovedet ønskelig. Men lige netop her var det for kunden den bedste og i øvrigt langt den billigste løsning.

To års trygheds garanti på service- og reparationsarbejde
Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

I et mekanisk urværk er tolerancerne så kritiske, at afvigelser på 1/100.000 del vil koste eet sekund i døgnet i præcision. Vi må som ansvarsbevidste fagfolk konstatere, at selv med mere end 50 års samlet urmager erfaring i huset går tingene ikke altid lige efter vores hoveder. At forsøge at bilde vores kunder andet ind ville være en lodret løgn. Der er simpelthen ingen vej uden om at indrømme, at somme tider går der nisser i et urværk, et støvkorn kommer på afveje eller månen står blot i solens tegn i denne uge. Resultatet af en service eller reparation kan derfor af og til være at tingene ikke virker efter hensigten i første forsøg.

Vi har derfor valgt at indføre en toårig trygheds garanti på alt service- og reparationsarbejde udført på vores eget værksted. Erfaringsmæssigt vil eventuelle problemer have vist sig allerede umiddelbart under vores egen kontrol efter samling, eller når kunden tager uret i brug. Når der ikke er nogen umiddelbare problemer, så går uret som oftest problemfrit i mange år fremover. Det er naturligvis det mål, som vi stræber efter og som var formålet med reparationen i første omgang.

Sådan servicerer og reparerer vi Deres ur
Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

Når vi servicerer et mekanisk ur på vores værksted, gennemgår det i store træk følgende arbejdsgang:

  • Uret adskilles i enkeltdele, helt ned til den mindste skrue i værket.
  • Skiven sendes eventuelt til renovering.
  • Kasse og lænke renses i det 'grove' ultralydsbad og gennemgår eventuelt en efterbehandling af overfladerne på metallet som netop beskrevet.
  • Sliddele som krone, sidetryk på kronografer, hovedfjeder, pakninger i kassen og eventuelt glas eller tachymeterring skiftes og erstattes med originale reservedele fra Omega m.fl.
  • Det adskilte værk renses - eventuelt flere gange - i en speciel rensemaskine.
  • Værket monteres igen. Under monteringen checkes under stor forstørrelse for slid og ødelagte dele, som udskiftes efter behov. Til et enkelt urværk bliver der benyttet op til fem forskellige typer af syntetiske specialolier eller -fedt til smøring af delene. Disse olier er udvalgt ud af et større sortiment med det formål at sikre den bedst mulige smøring af lige netop det aktuelle urværk.
  • Under de enkelt trin af monteringen checkes de enkelt delfunktioner af værket løbende, så eventuelle problemer findes så tidligt i processen som muligt.
  • Skive og visere monteres på værket igen og det samlede værk sættes i den rensede og efterbehandlede kasse.
  • Det samlede ur trækkes op og checkes for umiddelbar korrekt funktion og gangen kaliberes med en timer af meget høj præcision.
  • Uret gennemgår en langtidstest over flere dage for at sikre korrekt funktion under så varierende omstændigheder som muligt.
  • For vandtætte eller vandbeskyttede urkasser checkes kassen i en trykprøvemaskine for korrekt tæthed.
  • Lænke eller ny rem monteres og uret udleveres til kunden.

Faguddannet personale.
Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

Som autoriseret Omega service værksted er det naturligvis vigtigt at vi har de korrekte maskiner og værktøj til vores arbejde. Det har vi naturligvis, men over for vores kunder vil vi hellere fremhæve vores personale og deres faglige niveau, når vi bliver spurgt hvorfor de skal vælge os til at kigge på deres ur. Alle de personer De som kunde kommer i kontakt med hos Uhrmageriet er faguddannede urmagere, og det er kun urmagere, som arbejder med Deres ur.

Måske er det ikke overdrevet at sige, at vi alle her i firmaet er sådan lidt smågale urnørder. Vi kan næsten ikke få nok af ure, og enhver, som har prøvet at snakke ure med os enten i butikken eller per telefon, vil vide at når vi først er kommet igang, så er vi næsten ikke til at stoppe igen.

Vi lægger desuden også meget stor vægt på det faglige niveau hos alt vores personale. Modsat hvad man måske kunne tro, så er efteruddannelse og fortsat specialisering og optræning en meget vigtig diciplin inden for urmagerfaget. Vores folk kommer jævnligt på efteruddannelseskurser hos de store urfabrikker, fx. i korrekt service, justering og reparation af nye typer af urværker o.lign. Urbranchen er langtfra en statisk verden, og mange detaljer ændrer sig mærkbart over tid.

Uhrmageriet; Autoriseret Omega service værksted

Hvis urmagere ikke kan finde på andet at diskutere indbyrdes, så er smøring og smøremidler altid et populært emne. De store firmaer ude i verden arbejder løbende på at forbedre og udvikle nye højstabile olier og smørefedt med endnu mere utrolige egenskaber. Faktisk er et direkte resultat af vore dages syntetiske smøremidler at mekaniske ure i dag går langt bedre og det i længere tid end hvad som var muligt for blot nogle få årtier tilbage. Vi bruger derfor også løbende tid på at sætte os ind i de nyeste produkter på dette lille men utroligt vigtige nicheområde, forhåbentligt til både gavn og glæde for vores kunder.

Læs eventuelt mere om personerne De møder hos os på siden om Uhrmageriets baggrund, hvor vi også præsenterer vores personale.

Adgang til originale reservedele og service manualer

Vi er i øvrigt også i den heldige situation at vi har et stort bibliotek af original serviceinformation, som går mange årtier tilbage i tiden. Dermed er detaljerne omkring den korrekte behandling af et givet nyt eller vintage ur ikke blot overladt til tilfældet eller 'sådan plejer jeg at gøre'. Vi kan servicere og montere urværkerne præcist efter fabrikkernes specifikationer.

Her et lille underholdende eksempel på hvad som kan lade sig gøre, når man har snablen nede i Omega's reservedelslager:

For sjovs skyld hev vi en gammel Omega kaliber 861 fra halvfjerdserne eller så op af skuffen. Værket er godt nok i en ret ringe stand og der mangler en god stak smådele, bl.a. balancen, som er hjertet i det mekaniske urværk. Men hvis en kunde kom ind af døren med værket i hånden, så kunne vi i princippet opbygge en komplet Omega Speedmaster Professional omkring resterne.

Billedet til højre viser nogle af delene, som bruges til selve urkassen. Vi ville få brug for en endnu større samling af smådele, hvis man skulle illustrere mangfoldigheden af reservedele, som passer i selve værket.

På billedet ses bl.a.:

  • Sidetryk.
  • Visere i forskellige størrelser.
  • Mellemring til værket.
  • Urskive.
  • Anti-magnetisk bagkasse.
  • Komplet kasse med tachymeterring, glas, sidetryk og krone monteret.
  • Ydre bagkasse.
  • Lænke med endestykker og stifter.


Relevante links

Oprettet af vw
Sidst opdateret 2015-09-11 17:59